Varoma Blog
velkommen til

KAFFEBLOGGEN

    SISTE ARTIKLER 

    Kaffe og jobb henger sammen i lange...

    Selv etter at maskinen(e) er godt på...

    Hvordan velge riktig kaffemaskin til din bedrift

    30/09/2019,     Av Remi Andre Olsen,

    Å by på en kopp kaffe i Norge er en sak som er forbundet med lange sosiale tradisjoner. Om det så skulle være noen som er på besøk hos bedriften din for første gang eller om det er de ansatte som er der daglig, så forventes det at man byr på en kopp kaffe.

     

    Det å be noen på en kopp kaffe i Norge handler i grunnen om langt mer enn selve koppen med varm drikke. Det ligger nemlig mange sosiale forventninger og forslag i dette. Det er også en måte å kommunisere at man bryr seg, at en blir sett og at man setter av tid til vedkommende.

     

    Forestill deg selv i det du besøker en bedrift og du ikke får tilbud om en kopp kaffe. Sannsynligheten er stor for at du muligens hever et øyebryn og spekulerer i om du i det hele tatt er velkommen. Kanskje har de rett og slett ikke tid til besøket ditt.

     

    Man kan derfor si at det å by på en god kopp kaffe er en mulighet til å understreke at noen er velkomne og at vi setter pris på at de er der sammen med oss.
    Har du lest: Din guide til kaffe på jobben

    Finn kaffeløsningen som setter bedriften din i et godt lys

     

    Når du skal gå til anskaffelse av en kaffeløsning til din arbeidsplass er det første du bør tenke over følgende: ‘Hva ønsker jeg å oppnå med min kaffemaskin?’.

     

    Valget av kaffemaskin og leverandør av denne omfatter mange aspekter, men til syvende og sist handler det om å finne en kaffemaskin, ingredienser og en serviceavtale som skaper gode opplevelser og som setter bedriften i et godt lys som vert overfor sine ansatte og besøkende.

     

    Ofte kan beslutningstakerne av kaffeløsningen være opptatt av å ikke velge ‘feil’ leverandør - altså at leverandøren ikke besitter de egenskapene som skal til for å imøtekomme virksomhetens spesifikke behov. Dermed kan det være lurt å tenke gjennom virksomhetens konkrete kriterier og behov for en kaffeløsning i forkant.

    For å finne ut av hva du vil oppnå med en kaffemaskinløsning på din arbeidsplass kan det være greit å tenke igjennom
    1. Hvem som skal bruke den og hva er deres ønsker/preferanser?
    2. Hvordan kommer den til å bli brukt og ivaretatt?
    3. Hvordan er serviceavtalen som de ulike leverandørene tilbyr?

    1. Hvem skal bruke den og hva er deres preferanser?

    Forskjellige brukere har forskjellige krav og forventninger til en kaffemaskin. Mye har også skjedd med nordmenns kaffevaner de siste 15-20 årene. Vi reiser over hele verden og vi plukker opp og tar med oss forskjellige opplevelser som også former hva vi mener er en god kopp kaffe.  Derfor kan det lønne seg å finne ut av følgende for å evaluere den beste løsningen til din bedrift:

     

    Hvilke typer kaffedrikker er det ønskelig at maskinen skal kunne servere? 

    Mange maskiner kan i dag lage forskjellige typer varmdrikk- og kaffevarianter. Stor sett har en moderne kaffemaskin i dag plass til én eller to typer kaffe, og én eller to beholdere for tørre produkter (som ofte er ment for melkepulver og/eller sjokoladepulver).

     

    Det finnes en rekke forskjellig oppsett av dette som igjen påvirker hvilke kaffedrikker som maskinen kan lage. De vanligste og mest populære kaffevariantene til norsk arbeidsplass er typisk sett svart kaffe, kaffetyper med melk (som cappuccino og kaffe latte), varm sjokolade og kaffe med sjokolade (som kaffe mocha).

     

    Noen kaffemaskiner leverer også kaffevarianter med fersk melk. Slike maskiner lager ofte like gode kaffeprodukter som de du får kjøpt på kaffebarer og kiosker. Det som er verdt å bite seg merke i her er imidlertid at med en slik kaffemaskin er daglig oppfølging og rens helt vesentlig.

     

    Ofte fraråder jeg arbeidsplasser å ta i bruk slike maskiner, så fremt de ikke har eget, dedikert personell for å følge opp kaffemaskinen. Det finnes i dag også så mange gode tørrmelkprodukter på markedet at forskjellen på drikken knapt er merkbar.

     

    New Call-to-action

     

    Hvilken preferanse på smak er det blant brukerne? 

    Det er ofte mange meninger om kaffe og hva som er ‘god kaffe’. Noen sverger til det enkle og kjente, mens andre igjen liker å utforske de mer eksotiske kaffetypene og -sortene.

     

    Ofte er det likevel den svarte koppen med kaffe som er mest kritisk på smak. Her er det altså viktig å avklare om det er en type ‘crema’ kaffe eller den vanlige svarte kaffen som er mest preferert av brukerne. Crema kaffen er en sort kopp kaffe som er brygget under press i en såkalt espressobrygger. Denne kaffen oppleves derfor som sterkere på smak.

     

    En ‘vanlig’ sort kopp kaffe (den som alle kjenner til som standarden i Norge og som hele 73% av norske kaffedrikkere peker ut som sin favoritt) er en kopp kaffe som er brygget som en traktekaffe. Men det er altså den svarte kaffen som er mest kritisk å treffe på når det gjelder brukernes smakspreferanse, nettopp fordi da drikker de bare kaffe. 

     

    Det sier seg selv at smaken av en råvare gjerne er mer fremtredende om retten eller drikken foran deg kun består av én komponent - den har rett og slett ingen andre ingredienser å støtte seg på. Det er derfor kvaliteten på de grunnleggende ingrediensene og råvarene er helt essensielle for en god smaksopplevelse. Har du derimot melk eller sjokolade i kaffedrikken i tillegg er ikke kaffen 100% dominerende i smaksbildet.

     

    Prøvesmak hos leverandørene før dere bestemmer dere.

    Det er ingen enkel sak å velge ut kaffen som skal drikkes av alle på arbeidsplassen. Derfor kan det være lurt å arrangere prøvesmaking hos alternative leverandører. Til dette anbefaler vi at du setter sammen et lite smakspanel av utvalgte brukere som selv kan score de forskjellige alternativene som er aktuelle.



    2. Hvordan kommer den til å bli brukt og ivaretatt:

    Forskjellige arbeidsplasser har forskjellig arbeidsrytme. Noen jobber skift mens andre jobber den vanlige 8-16-rytmen. Enkelte har mye trøkk på kaffemaskinen kun noen timer om dagen, mens andre igjen har jevnt trøkk på maskinen hele døgnet. Det er altså viktig å finne ut av hvilken serveringskapasitet din ideelle maskinen må ha.

    Her er de viktigste tingene du bør ha avklart:

    • Hvor mange daglige brukere vil benytte maskinen?
    • Hvor mange kopper med kaffe/varmdrikk skal maskinen servere i døgnet? (Gjennomsnittlig drikker en nordmann 3-4 kopper kaffe i løpet av en arbeidsdag) 

    Alle kaffemaskiner trenger minimum én daglig oppfølgning for å holde driftssikkerhet og jevn, god kvalitet på drikkene. Noen maskintyper trenger mer enn én gang pr. dag.

     

    Det er her sjelden snakk om store vedlikeholdsoppgaver, men de må likevel gjøres. Ofte er det slik at garantier og lignende blir avkortet hvis bedriften (brukerstedet) ikke har fulgt opp denne avtalen. Det anbefales derfor å minst 2 dedikerte ‘lokale kaffehelter’ som sørger for at maskinen får sin daglige oppfølging.

     

    Det er lurt om vedkommende er samme person som kontaktpersonen for leverandøren, slik at man får en god relasjon og tett oppfølging mellom brukersted og leverandør.

     

    De fleste leverandører tilbyr løsninger som inneholder kaffemaskin, ingrediensleveranse (altså det løpende forbruket) samt en serviceavtale. Derfor er det viktig at du også undersøker om resten av tilbudet til denne leverandøren holder den kvaliteten/standarden som er ønskelig for deg og brukerne når du velger kaffemaskin til din virksomhet.

     

    Ting å sjekke opp her er:

    Hvilken type kaffe leverer de?

    Tilbyr leverandøren en merkevare som kan forventes å holde samme kvalitet gjennom hele leieperioden? Eller er det ‘egne’ merkevarer som kan komme til å endres i løpet av leieforholdet?

     

    Store merkevarer på kaffe i Norge, som også selges gjennom blant annet dagligvare, er ofte kaffeproduksjoner som er kvalitetssikret og gir den samme kvaliteten hva angår bønner og produksjon for hver pose.

     

    Ved å velge dette vil du dermed være sikker på å få den samme kvaliteten i løpet at hele din leieperiode og at hver kopp (så sant maskinen blir vedlikeholdt jevnlig) smaker like godt. Det blir som med de fleste andre kjente merkevarer - de tilbyr en trygghet i at forbrukeren alltid vet hva de kan forvente, til enhver tid.

     

    Hvis leverandøren du velger derimot har mindre kjente varianter og kaffemerker kan du risikere at kvaliteten endres med tiden - og ikke nødvendigvis til din fordel.

     

    Kaffeleverandørene tilbyr altså ganske forskjellige løsninger. Noen selger deg de kjente merkevarene, mens andre leverandører har egne kaffevarianter som de får produsert selv.

     

    For bedrifter som er ute etter stabile kaffeløsninger til sine ansatte og besøkende anbefales det derfor å velge en leverandør som leverer kjente og kjære merkevarer som selges i stort volum også i dagligvarebutikker. På denne måten sikrer man en konsistent kvalitet av leveransen gjennom hele leieperioden, og man vet nøyaktig hva man kan forvente.

     

    Hvilke typer sjokoladepulver/melkepulver levere de? 

    Her kan det være greit å avstemme blant annet bruken av palmeolje i melkeerstatningsproduktene. 

     

    Mange leverandører leverer også rene melkeprodukter, ofte betegnet som granulert melk. Dette er industriell konserveringsmetode som rett og slett tar ut alt vannet av melken. Når du tilsetter vann igjen vil du få tilnærmet vanlig melk.

     

    Når det gjelder sjokoladepulver er det laget av kakaobønner og er på den måten et produkt som kan ligne på kaffe. Derav finnes det en rekke forskjellige kvaliteter på dette. I tillegg til kakaobønner er det sukker i sjokoladepulveret. En variant med lite sukker betyr ofte en mørkere, mer voksen smak. Mer sukker gir en mildere og mer avrundet sjokoladesmak  - og er ofte den mange forbinder med ‘varm sjokolade’.

     

    3. Hvordan er serviceavtalen som de ulike leverandørene tilbyr?

     

    Her er det viktig å avklare følgende faktorer:

    • Hvordan er kundesenteret og åpningstidene til leverandøren og har du tilgang på hjelp over telefonen ved behov?
    • Hva er responstid på servicen om maskinen for eksempel skulle trenge en tekniker på plassen? Hvor lenge fra du melder inn feil på maskinen kan leverandøren din være hos deg og fikse problemet?
    • Nevner serviceavtalen noe om preventive serviceprogrammer? Dette er ofte noe som kan bli slurvet med en del og som vil påvirke driftsikkerheten på kaffemaskinen over tid.
    • Er slitedeler inkludert i din avtale eller skal de faktureres utenom den faste avtalen?
    • Utvider serviceavtalen garantier på maskinen?
    • Hvor ofte er leverandøren forpliktet av avtalen til å gjøre preventiv service på maskinene dine?

    Jeg ønsker deg lykke til med jakten på den riktige kaffemaskinen til din arbeidsplass!

    kaffekopper

    Finn den beste kaffemaskinen til arbeidsplassen din


    Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser. Ta vår kaffemaskintest!

    Remi Andre Olsen

    Remi er grunnlegger og daglig leder i v:aroma.

    Remi Andre Olsen

    coffee-beans.png
    Usikker på hvilken kaffemaskin du bør velge?

    Ta testen og finn den beste kaffemaskinen til din bedrift

    Kaffen på jobb er for mange den viktigste koppen de drikker i hverdagen. Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser.
    Ta testen her