Varoma Blog
VELKOMMEN TIL

VAROMABLOGGEN

    NYE ARTIKLER

    I v:aroma har vi etablert et unikt...

    I hjertet av Norge, blant vakre...

    Intelligente Kjøleskap: Vendingmaskinenes revolusjon

    16/05/2023,     Av Siri Theresa Andersen,

    Det er lenge siden vendingmaskiner var de kjedelige og upersonlige maskinene som fikk kundene til å fomle rundt i lommene etter nøyaktig vekslepenger.

    I løpet av det siste tiåret har det skjedd en rask endring i vendingbransjen i dag, drevet av ny teknologi innen sikkerhet, betaling og data, har nye vareautomatene dukket opp. De tilbyr større valgfrihet og bekvemmelighet for kundene, og enklere administrasjon for operatørene.

    I dette innlegget vil jeg snakke om en ny trend som har dukket opp. Det er intelligente kjøleskap - automater som er i stand til å kommunisere med kunder og operatører gjennom Internet of Things (IoT).

     

    Så, hva er tilstanden for markedet for intelligente kjøleskap? Hva kan vi forvente i fremtiden? Og, avgjørende, hva gjør v:aroma? La oss ta en titt.

     

    Book et møte med Cecilie

     
     
    Hva er intelligente kjøle- eller vareskap?

    Intelligente kjøleskap er maskiner som kan gjøre mer takket være IoT-tilkobling. Utstyrt med ny betalings-, sikkerhets- og kommunikasjonsteknologi - og drevet av smart data - tilbyr smart vending nye muligheter for å skape verdi for kundene og bekvemmelighet for maskinoperatørene.

     

    11

     

    IoT-tilkobling. Smarte salgsautomater er utstyrt med sensorer, kameraer, mikrofoner og mer. Dette gir smartere innsikt til operatørene.

    Nye betalingsalternativer. Fra QR-koder og NFC-betalinger til lukkede kort, har betaling ved vareautomater kommet langt. Sammen med flere valg og enkelhet for brukerne, øker dette også sikkerheten for operatørene.

    Dypere kundeinteraksjoner. Fargeskjermene lar kundene engasjere seg med maskinene på spennende nye måter. De kan få tilgang til detaljert produktinformasjon, inkludert ernærings- og kaloridata, og velge produkter på en enklere måte. For leverandører kan bedre informerte kundebeslutninger bety mer inntekter i det lange løp.

    Direkte markedsføring. Med smarte berøringsskjermer kan operatørene levere reklame basert på tidspunktet på dagen, årstiden, eller været - for å engasjere kundene og drive mer salg.

    Smart drift og vedlikehold. IoT-aktiverte maskiner gjør livet enklere for operatørene. Med informasjonen disse enhetene leverer, kan operatørene overvåke lagerbeholdningen, få tilgang til direkte salgsdata, og håndtere feilsøking, alt på avstand.

    New call-to-action

     

     
    Tilstanden i bransjen for intelligente vareskap

    Smart tilkobling har forvandlet salgsautomater fra kjedelige automater til sofistikerte enheter som tilbyr en jevn, enkel og mer behagelig kundeopplevelse. Det høres flott ut - men hvordan utvikler bransjen seg?

     

    • 4 millioner salgsautomater genererer over $ 16 milliarder i omsetning.

    • Salgsautomatmarkedet vil vokse med nesten $ 10 milliarder før 2024.

    • Den årlige vekstraten (CAGR) for bransjen av intelligente vareskap i Tyskland forventes å være 8 %.

     

    Ifølge European Vending & Coffee Service Association, er det over fire millioner vareautomater i hele Europa, som genererer over $16 milliarder i omsetning. Selv om COVID-19 påvirket salget i 2020, gjenoppretter industrien seg raskt. Ifølge Technavio vil vendingmarkedet vokse med nesten $10 milliarder før 2024. Salg fra intelligente skap forventes å lede denne veksten. Mellom 2021 og 2027 forventes den årlige vekstraten (CAGR) for smart salg i Tyskland å være 8 %. Og i noen deler av verden er dette tallet så høyt som 20 %.

     

    Så, hva ligger bak denne utrolige veksten?

     

    Fire faktorer bak veksten av intelligente vareskap:

     

    Telemetrisk data. Teknologiske utviklinger har drevet bransjen for intelligente vareskap fra start. Med bedre datahåndtering kan data om lager, sikkerhet, hygiene og produktforhold sendes til operatører på avstand som kan overvåke kvaliteten. For operatører har dette gitt enorme fordeler når det gjelder vedlikehold, noe de kan overføre til kundene.

     

    Kunder vil ha mer. I disse dager betyr kundeopplevelsen like mye som selve produktet - hvis ikke mer. Og ettersom kundene har krevd en bedre handelsopplevelse som også gir ekstra verdi, har industrien jobbet for å takle utfordringen.

     

    Vi bruker mindre kontanter. I mange land over hele Europa - spesielt i Skandinavia og Nederland - er kontanter ikke lenger i bruk. Da kundene har søkt nye betalingsmetoder, har teknologiene måttet endre seg. Og disse har brakt nye muligheter for smarte salgsautomater også.

     

    COVID-19 har utløst en vekst i etterspørselen etter upersonlige transaksjoner og pakket mat. Selv om pandemien påvirket veksten under nedstengningene, kommer industrien tilbake med nye løsninger.

     

    Her er hva vi gjør for å lede veien?

     

    Frisk, kjølig eller frossen? Alt fungerer.

    3

    Selfly Stores løsning er en komplett, enkel å sette opp løsning for å gjøre det mulig for bedriftseiere å drive sine egne ubemannede, selvbetjente mikro-butikker. Den nye Selfly Store Model 3-serien tilbyr forbrukerne den enkleste, mest praktiske og morsomme grab-and-go handleopplevelsen på markedet.

     

    I tillegg gjør innebygde IoT-systemer med skytilkobling det mulig for handelsmenn å drive databaserte virksomheter og optimalisere salget og driften på en ny måte. Skapene er designet og bygget for RFID-teknologi, og med over 1000 timer brukt på testing, tilbyr Selfly Store Model 3 markedets ledende varedeteksjon og nøyaktighet på produktnivå. Den nye modellserien introduserer tre forskjellige intelligente skapversjoner fra ett design.

     

    Selfly Kjøleskap

    Selfly Kjøleskap passer perfekt for servering av ferdiglagde og ferske matprodukter. Eksempler inkluderer salater, bær, smoothies og juice. Kombinert med funksjonen for utløpsdato-styring, er Selfly Kjøleskap det optimale valget for servering av fersk mat og redusering av matsvinn. Temperaturen kan konfigureres til kalde temperaturer, mellom 2°C og 6°C, eller kjølige temperaturer fra 6°C og over.

     

    Selfly Fryser

    Selfly Fryser er virkelig eksepsjonell. Den tilbyr et helt nytt utvalg av produkter til forbrukerne. Den intelligente fryseren muliggjør grab-and-go shopping av iskrem, frosne måltider, frosne snacks og mye mer. Temperaturen kan settes til -18°C og under.

     

    Selfly Ambient

    Et intelligent skap med romtemperatur. Passer godt for mange frukt og grønnsaker, som bananer, epler og oliven, men også for nøtter og proteinbarer. Selfly Ambient er også et godt valg for non-food, som suvenirer, velværeartikler og mye mer. Skapet tilpasser seg romtemperatur, mellom 20°C og 30°C.

     

    Book et møte med Cecilie

    kaffekopper

    Finn den beste kaffemaskinen til arbeidsplassen din


    Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser. Ta vår kaffemaskintest!

    Siri Theresa Andersen

    Siri er Markedsansvarlig i v:aroma. Hun trives best når hun kan nørde og ta til ny kunnskap. På kontoret finner du henne nesten alltid med en kopp kaffe og sittende i en yoga stilling på tross av at hun ikke driver med dette i det hele tatt...

    Siri Theresa Andersen

    coffee-beans.png
    Usikker på hvilken kaffemaskin du bør velge?

    Ta testen og finn den beste kaffemaskinen til din bedrift

    Kaffen på jobb er for mange den viktigste koppen de drikker i hverdagen. Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser.
    Ta testen her