Varoma Blog
velkommen til

KAFFEBLOGGEN

    SISTE ARTIKLER 

    Etter uker med hjemmekontor for de fleste...

    Kaffe og jobb henger sammen i lange...

    5 tegn på at du ikke har en god nok kaffeløsning på kontoret

    30/04/2019,     Av Merete Skuland Olsen,

    Få ting påvirker inntrykket du gir kunder og ansatte mer enn kaffen du serverer dem. Men lever kaffeløsningen på arbeidsplassen din opp til forventningene?

     

    Enhver god leder er klar over verdien av å ha et team med hardtarbeidende ansatte som føler seg anerkjent og verdsatt. Et av de enkleste grepene du kan gjøre for å vise de som jobber for deg at du setter pris på innsatsen de gjør er å gi dem tilgang til en god og moderne serveringsløsning for kaffe på kontoret.

    Du gjør sikkert allerede mye for å skape et arbeidsmiljø som teamet ditt trives i, men når alt kommer til alt er det ingenting du gjør oftere enn å servere dem kaffe – selv om du trolig ikke møter opp personlig ved kaffetrakteren hver morgen for å dele ut dagens første energiboost.

    Kaffe er viktig. Kaffekoppen er noe veldig mange av oss har et nært og personlig forhold til, og kvaliteten på drikken du serverer avgjør om det oppleves som et klapp på skuldra eller et slag i ansiktet.

    Her er de vanligste tegnene på at kaffeløsningen din ikke holder mål!

    Har du lest: Din guide til kaffe på jobben

    1. det er stille rundt kaffemaskinen

    Det spiller ingen rolle om du jobber med salg, konsulenttjenester, forsikring eller grafisk design – kaffemaskinen vil alltid være et naturlig samlingspunkt på arbeidsplassen. 

    Det er her dagens første kaffekopp nytes i selskap med gode kolleger, det er her praten om spennende prosjekter og lukrative muligheter sitter løst, og det er her sladder og nyheter deles over en lav sko før man tråkker til igjen etter lunsj.
    Dersom de nærmeste kvadratmeterne til kaffemaskinen minner mest om en ødemark er det noe alvorlig feil med dynamikken på kontoret. Det skal ikke være stille og rolig rundt kaffemaskinen. Hvis det i tillegg er slik at en del av dine medarbeidere har valgt å kjøpe inn egen trakter for å sikre seg god nok kaffe på jobben skyldes det nesten alltid at kaffen du serverer rett og slett ikke smaker godt.

    Har du lest: Hvordan unngå dårlig kaffe på arbeidsplassen?

    2. kunden takker nei til kaffen du serverer

    Hva synes kunder som besøker kontoret om kaffen du serverer? Er det ofte mye igjen i koppen når de går? Det bør i så fall tenne noen varsellamper. Takker kunder som har vært på besøk hos deg tidligere pent nei til tilbudet ditt om en kopp kaffe når de kommer tilbake?

    Dette bør også tenne noen varsellamper. Det er jo tross alt ingen som takker nei til en god kopp kaffe på vei inn i et møte – så sant de ikke har dårlige minner fra forrige gang.

    Vi trenger ikke fortelle deg at det er tøff konkurranse i forretningsverdenen i dag. Uavhengig av hvilken bransje du tilhører vil det alltid være mange om benet for å sikre seg en ny kunde, og ofte er det opplevelsen en kunde har av selskapet ditt som bestemmer hvilken vei vektskåla tipper.

    En mulig kunde ønsker alltid å føle seg verdsatt, og det er få ting som sender sterkere signaler om at du ikke bryr deg enn å servere dårlig kaffe. Så hvorfor ikke tilby kaffe som gjør at kunden ber om en kopp til? 

    New Call-to-action

    3. ansatte smiler skeptisk når du forteller at du setter pris på dem

    Det er ikke bare kunder som liker å føle at de blir satt pris på – det gjør i aller høyeste grad dine ansatte også. Hvis du møtes av skeptiske smil og lavmælt summing rundt bordene mens du står på julebordet og utbroderer om hvor mye du verdsetter alle og enhver av de som jobber for deg, ja, da er det et eller annet som ikke stemmer. Det er ikke sikkert at det er kaffeserveringen som gjør dette, men er du sikker? Det kan vel være greit å ha dette i orden i alle fall.

    Vi mennesker har den merkelige egenskapen at det oftest er de små tingene vi henger oss opp i. Vi aksepterer at vi må stå i bilkø hver eneste dag på vei til jobb, vi kan godta at luftkvaliteten på kontoret ikke nødvendigvis er helt optimal, men hvis printeren er i ustand, eller kaffen smaker vondt, blir det fort dårlig stemning. Og det er ikke nok med det, dårlig smak på kaffe blir også et yndet og ikke positivt innsalg når ledelsen skal vurderes kollegaer mellom.

    Det krever så lite å sørge for at de som jobber for deg møter opp om morgenen med et smil om munnen – ofte er alt som skal til å investere i en moderne kaffemaskin med ulike kaffevarianter, og muligheten til å ta seg en kopp kakao i vintermørket.

    Les også: Den store oversikten over nordmenns kaffevaner [2017]

     

    4. kunden ser lite fornøyd ut ved første møte

    Førsteinntrykk er alfa og omega når kunder kommer på besøk. Du har antageligvis ikke lagt splitter nytt gulv i hele lokalet, installert dynamisk beslysning i hvert eneste rom og gått til innkjøp av en rekke veggmalerier fra Norges svar på Banksy for din egen del. Det dreier seg nok heller om å imponere de som kommer på besøk, og vise frem bedriften fra sin beste side.

    Når du har lagt ned en såpass stor innsats i å konstruere et eksklusivt og innbydende kontormiljø er det utrolig dumt om noe så enkelt som kaffe skal ødelegge hele førsteinntrykket. Hva tror du kunden husker best når han forlater lokalet? Den stilige pulten på kontoret ditt eller den to timer gamle, smålunkne traktekaffen han fikk servert under møtet?

    Er det ikke bedre om kunden blir møtt av den deilige lukten av ferskbrygget kaffe i det han kommer inn i lokalet, og får servert en deilig kopp med rykende varm kvalitetsdrikke?

    Hvis kunden ser lite imponert ut i det han drar avsted er tiden trolig inne for å investere i en ny kaffemaskin. 

    Les også: Hvordan velge riktig kaffemaskin til din bedrift

     

    5. Ansatte forsvinner ut døren for å kjøpe kaffe

    Det ultimate tegnet på at kaffeløsningen du har ikke er god nok er at ansatte, de som tilbringer åtte timer på jobben hver eneste hverdag, titt og ofte tar turen bort til nærmeste kafé for å få sin daglige dose kaffe.

    Ikke bare stjeler slike «coffee runs» unødvendig mye tid i løpet av en arbeidsdag, det går også utover arbeidsmiljøet. Området rundt kaffemaskinen er en yngleplass for nye ideer, gode forslag og innovative initiativer, og alt dette potensialet går du glipp av fordi kaffen du serverer ikke lever opp til de ansattes standard.

    Invester i god kaffe, hold de ansatte (frivillig) på kontoret og la kreativiteten flyte fritt. Det vil lønne seg i lengden! 

    Vis de ansatte at du setter pris på dem

    Som vi nevnte helt i starten kan en god kaffeløsning sende et signal til både kunder og ansatte om at du setter pris på dem, mens kaffe med dårlig smak gjør det stikk motsatte.

    God kaffe legger grunnlaget for en god stemning på kontoret, og et godt førsteinntrykk for besøkende – og best av alt: Prisforskjellen på god og dårlig kaffe trenger ikke være mer enn noen skarve øre pr. kopp. Så du kan få så mye mer for så lite. 

    v:aroma har tusenvis av brukere som vet at de blir satt pris på av sine ledere. Vil du vite mer om hvordan du også kan få fornøyde kaffedrikkere på din bedrift? Ta testen her eller fyll ut skjema under så vet du mer om hvordan! 

    kaffekopper

    Finn den beste kaffemaskinen til arbeidsplassen din


    Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser. Ta vår kaffemaskintest!

    Merete Skuland Olsen

    KAM i v:aroma med 10 års erfaring i kaffebransjen. Brenner for gode opplevelser og trivsel på arbeidsplassen!

    Merete Skuland Olsen

    coffee-beans.png
    Usikker på hvilken kaffemaskin du bør velge?

    Ta testen og finn den beste kaffemaskinen til din bedrift

    Kaffen på jobb er for mange den viktigste koppen de drikker i hverdagen. Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser.
    Ta testen her