Tiden der en enslig brusautomat var det nærmeste vi kom ubetjent handel er forbi. Forbrukervanene har endret seg drastisk, drevet av over 20 år med netthandel og forsterket av pandemien. Nå forventer kundene tilgjengelighet, effektivitet og friksjonsfri handel – uansett hvor de er.
For de som selger mat og drikke handler det ikke lenger om omstilling – det handler om overlevelse.
Jeg har observert fire viktige endringer som driver veksten i ubetjente løsninger:
Den nye normalen er at vi ikke lenger gidder å vente.
Hvorfor? Fordi vi har lært at det går an. Vi har sett at friksjonsfri handel ikke bare er mulig, men bedre. Køer er gammeldags. Dårlig designede kundereiser fører til frafall – kunden går et annet sted.
Er din virksomhet tilpasset en hverdag der folk forventer umiddelbar tilgang – eller tvinger du dem til å vente?
Det vi vil ha, vil vi ha nå.
Slik har markedet endret seg: Convenience handler ikke lenger bare om beliggenhet, men om tilgjengelighet. Hvis folk ikke kan kjøpe det de vil ha akkurat nå, har du allerede tapt.
Ser du på ubetjente løsninger som en trussel – eller en mulighet til å øke salget?
Arbeidshverdagen etter covid ser ikke ut som den gjorde før.
Konsekvensen?
Har du vurdert hvordan en hybridløsning mellom kantine og ubetjente konsepter kan senke kostnader og øke salget?
Tidligere var ubetjente løsninger kompliserte, dyre og upålitelige. Nå er teknologien moden:
Barrierene for å ta i bruk ubetjente løsninger er nesten borte – men mulighetene er større enn noen gang.
Har du regnet på hva det koster å ikke tilby en ubetjent løsning der kundene dine forventer det?
Ubetjent handel er ikke fremtiden – det er nåtiden. Vi ser allerede at flere operatører tar i bruk disse løsningene.
Innovative aktører i flere bransjer begynner også å investere i disse løsningene, enten for å effektivisere egen drift eller for å skape helt nye kundeopplevelser.
Vi forstår teknologien, har kunnskapen og fleksibiliteten til å tilpasse seg raskt.
Så spørsmålet er ikke lenger om ubetjente løsninger blir normen – men når du tar steget.
Er du klar?