Varoma Blog
velkommen til

KAFFEBLOGGEN

    SISTE ARTIKLER 

    Etter uker med hjemmekontor for de fleste...

    Kaffe og jobb henger sammen i lange...

    Hva smaker bedriften din?

    31/07/2019,     Av Remi Andre Olsen,

    Norske bedrifter investerer i flotte lokaler og trivelig atmosfære, men går ofte i sparemodus når det kommer til kaffen.

    Jeg er ofte rundt hos kunder som holder til på eksklusive adresser midt i sentrum av Norges storbyer. Når jeg kommer inn i lokalene blir jeg møtt med fantastiske lokaler hvor det ikke har stått på noe for å skape en trivelig arbeidsplass - med flotte og funksjonelle møbler, og hvor alt lukter godt og nytt.

    De fleste store bedrifter rundt om i landet bruker mye penger på å skape en profil og en drakt som de kan være stolte av. Kontorene skal være innbydende, moderne og stilige – og når jeg kommer på besøk som gjest skal jeg inviteres inn i et toppmoderne lokale med gode fasiliteter, smarte løsninger og en trivelig atmosfære.

    Jeg regner med at de vil at jeg skal bli imponert – og rett som det er så lykkes de med dette.

    Helt til de tilbyr meg en kopp kaffe.

    Måten du presenterer bedriften din på er en del av merkevaren din. Likevel glemmer man stadig vekk én av sansene vi stadig bruker for å vurdere kvaliteten av noe: nemlig smaken.

    VOND SMAK GIR ET DÅRLIG INNTRYKK

    Nå er ikke jeg interiørdesigner, så jeg skal ikke uttale meg for mye om nettopp interiør og dekor. Jeg er ikke kunstkjenner heller, så jeg skal heller ikke mene for mye om kunstverkene som pryder veggene i lokalet. 

    Men kaffe, dét kan jeg – og altfor ofte får jeg servert kaffe av en standard som gir et betydelig dårligere inntrykk enn omgivelse jeg befinner meg i.

    Bedrifter investerer i dyre dommer for at lokalene skal se fine ut, at de skal lukte godt og ha et behagelig lydbilde. Det appelleres til alle mine sanser – bortsett fra den som betyr aller mest for meg: SMAK.

    Hvorfor er det slik at mange legger så mye innsats i å skape et innbydende kontorlandskap, men når det kommer til det gjestene faktisk skal putte i munnen – det de skal smake – da skal det plutselig gjøres så billig som mulig? 

    KAFFE KAN BYGGE OPP UNDER MERKEVAREN DIN

    Jeg får stadig spørsmål om vi tilbyr billigere løsninger, og om vi har kaffe av lavere kvalitet for å spare noen øre pr. kopp. 

    For veldig mange er pris alltid viktigst. Jeg forstår selvsagt at pris er viktig, men er det ikke tross alt viktigere å tilby kaffe som samsvarer med resten av inntrykket du prøver å gi?

    Måten du presenterer bedriften din på er en del av merkevaren din – og alle inntrykk du gir er enten merkevarebyggende eller merkevarenedrivende. Da er det verdt å tenke på at det å ha en dårlig kaffeløsning står veldig dårlig i stil med moderne lokaler, stilige kontormøbler og et fresht, men profesjonelt image.

    Spør deg selv: Hva smaker bedriften din?

    Hvis svaret på dette spørsmålet smaker like dårlig som kaffen du serverer, er det på høy tid at du investerer nok i kaffeløsningen din til at drikken du tilbyr gjestene dine lever opp til resten av atmosfæren de opplever når de besøker kontoret.

    Har du lest: Hvordan unngå dårlig kaffe på arbeidsplassen? 

    SMAK ER EN Viktig del av den helhetlige opplevelsen

    Tenk på det på denne måten:

    Hvis det hadde luktet vondt i lokalene, hadde du gjort noe med det? Hvis temperaturen var ubehagelig, eller det var noe annet som gjorde det ubehagelig å se, eller være i, lokalene, ville du fikset det?

    Men hva hvis det smaker vondt da?
    Det er jo nettopp det som ofte er tilfellet. Dårlig kaffe er ubehagelig å ha i munnen, og smak er en viktig del av den sanselige opplevelsen som bidrar til å forme det helhetlige, sanselige inntrykket en gjest eller kunde får av bedriften din – og av merkevaren deres.

    Usikker på hvilken kaffemaskin som er best for din bedrift? Ta testen her og finn ut!

    INVESTER I DITT EGET KUNDEFORHOLD

    Ta gjerne prisen med i beregningen når du skal investere i en ny kaffemaskin – det er aldri en god idé å kaste bort penger unødvendig. Men ikke la muligheten til å spare et par kroner gå utover kvaliteten på kaffen du serverer.

    Tenk også på signalene du sender leverandøren din. Hvis alt bare skal bli billigere og billigere begrenser du nemlig leverandørens mulighet til å investere i din egen kundeopplevelse.

    Du får det du betaler for, og når du utelukkende fokuserer på pris ber du leverandøren din om å slutte å investere i ditt kundeforhold. 

    Les også: Hvordan velge riktig kaffemaskin til din bedrift

    KAFFE SKAL FORSTERKE INNTRYKKET - IKKE undergrave det

    Som du kanskje har merket er god kaffe noe jeg, og alle i v:aroma, virkelig brenner for. Dette innlegget er ikke ment å kun fokusere på det negative, men heller å vekke en gnist i deg som leser dette.

    Jeg vil at kaffen du serverer skal forsterke inntrykket en gjest eller kunde får av bedriften din – ikke undergrave det.
    Bestem deg for at også smaken på merkevaren din er noe du skal lykkes med. Invester i en god kaffeløsning, og bruk tid på å holde det rent ved å skylle og holde kaffemaskinen i orden. 

    Send et signal om at din bedrift ikke bare ser og høres profesjonell ut, men at den smaker sånn også!

    NORSK KVALITET SMAKER BEST

    En av grunnene til at v:aroma kan garantere kaffe med god smak er at vi satser på kjente, norske kvalitetsmerker – og vi er en av svært få leverandører på det norske bedriftsmarkedet som gjør dette.

    Det er to grunner til at vi velger å ha fokus på norsk kaffe:

    1. Det stilles veldig høye krav til kvaliteten på norsk kaffe, og produsentene benytter en svært kvalitetssikret og grundig produksjonsprosess for å forsikre en god smak på kaffen, kopp for kopp. 
    2. Hvis du velger et merke som for eksempel Evergood, da velger du et merke som folk selv velger når de handler i butikken. Du gir dem en smak de kjenner igjen – det er tross alt ingen som går på butikken og spør etter en grå, anonym pose med den billigste kaffen de har!
    3.  

    For oss i v:aroma er god smak alfa og omega – det er vår merkevare. 

    Vil du at velsmakende kaffe skal bli en viktig del av din merkevare også? Ta kontakt med oss, så finner vi den rette kaffeløsningen for deg og din bedrift!

    kaffekopper

    Finn den beste kaffemaskinen til arbeidsplassen din


    Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser. Ta vår kaffemaskintest!

    Remi Andre Olsen

    Remi er grunnlegger og daglig leder i v:aroma.

    Remi Andre Olsen

    coffee-beans.png
    Usikker på hvilken kaffemaskin du bør velge?

    Ta testen og finn den beste kaffemaskinen til din bedrift

    Kaffen på jobb er for mange den viktigste koppen de drikker i hverdagen. Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser.
    Ta testen her