Varoma Blog
velkommen til

KAFFEBLOGGEN

    SISTE ARTIKLER 

    I v:aroma har vi etablert et unikt...

    I hjertet av Norge, blant vakre...

    Grip muligheten med en god kaffemaskinpitch

    19/02/2019,     Av Merete Skuland Olsen,

    Kaffekoppen fylles, og du har 30 sekunder på deg til å gjøre et godt inntrykk. Hva sier du?

    Selv med en toppmoderne kaffemaskin tar en god kopp kaffe mellom 20-30 sekunder å trakte. Et halvminutt fra eller til virker kanskje ikke som så mye, men mange føler likevel det tar litt for lang tid.

    Det kan rett å slett føles litt ubekvemt å stå lettere henslengt og vente ved kaffemaskinen, mens koppen sakte men sikkert fylles opp.

    Så hvorfor ikke benytte deg av denne gylne muligheten til å gjøre noe nyttig?

    Du kjenner sikkert til konseptet «elevator pitch», eller «heispitch» som det heter på godt norsk. Men kjenner du til kaffemaskinpitchen?

    30 sekunder på å gjøre et godt inntrykk

    Halvminuttet ved kaffemaskinen trenger ikke være dødtid – om du bruker tiden riktig kan den tvert imot være et nyttig verktøy for å fremme dine gode ideer til kollegaer, ledere og kunder.

    En heispitch er en uformell presentasjon av deg selv, eller ditt selskap, der du formidler hva du har å tilby på en kort og konsis måte. I løpet av kun 30-60 sekunder skal du vekke interesse hos personen du snakker med, og du skal gi ham en helt konkret grunn til å sette av tid til nettopp deg.

    En god heispitch bør inneholde:

     

    • En utfordring
    • Din løsning på denne utfordringen
    • En interessevekker
    • En konkret nytteverdi for personen du snakker med
    • En unik grunn til å velge nettopp deg

    Når du bruker den på riktig måte kan en heispitch være et av de nyttigste verktøyene i arsenalet ditt, og ventetiden ved kaffemaskinen gir deg den perfekte settingen til å ta dette verktøyet i bruk!


    heispitch vs. kaffemaskinpitch

    Heispitchen har fått sitt navn fordi den ikke skal ta lenger tid enn en gjennomsnittlig heistur. Det er et genialt konsept som det finnes uttallige eksempler på at fungerer godt – og likevel mener vi at kaffemaskinpitchen fungerer enda bedre! 

    Hvorfor mener vi det? Her er en håndfull gode grunner:

    1. Kaffemaskinen er et naturlig sosialt knutepunkt i ethvert kontorlokale. Her kan du snakke med folk mens de har guarden nede, og gjerne slår av kort prat.
    2. På samme måte som løven vet at bøffelen går til vannhullet, kan du være sikker på at folk den du vil prate med dukker opp ved kaffemaskinen i løpet av arbeidsdagen.
    3. I motsetning til en heistur, der du ofte ikke vet hvilken etasje personen du snakker med skal av på, vet du akkurat hvor lang tid den gode, pålitelige kaffemaskinen bruker på å trakte en kopp kaffe.
    4. Det ser relativt dumt ut å stå i heisen en hel arbeidsdag, mens du venter på den rette muligheten.

    (Jada, vi vet at en heispitch ikke nødvendigvis må foregå i en heis, men noen kreative friheter tillater vi oss å ta!)

    Les også: Hvordan velge riktig kaffemaskin til din bedrift

    mens du venter på kaffen

    Så langt har vi slått fast at de om lag 30 sekundene det tar å fylle en kaffekopp kan være verdifull tid, vi har definert hva en heispitch er og vi har gitt deg noen svært overbevisende grunner til hvorfor du bør gå for en kaffemaskinpitch.

    Men hva kan du egentlig oppnå med en god kaffemaskinpitch?

    Enten du ønsker å bli invitert på den årlige golfturen, bli bedre kjent med noen i en annen avdeling, komme i kontakt med sjefen eller imponere en kunde er en god kaffemaskinpitch et ypperlig verktøy å bruke.

    Det er i utgangspunktet kun kreativiteten din som setter begrensninger for når du kan ta i bruk en god kaffemaskinpitch – men i dette blogginnlegget fokuserer vi på tre spesifikke situasjoner:

    • Tjuvstarten: Når du vil gi en kunde eller leverandør en uformell smakebit på verdien ditt selskap tilfører før selve møtet starter.
    • Karrierestigen: Når du vil presentere en god idé for produktsjefen eller prosjektlederen.
    • Snikdaten: Når du vil presentere en god idé for produktsjefen eller prosjektlederen

    TJUVSTARTEN

    En god vert byr alltid gjestene sine på en kopp kaffe – uavhengig av om det er et prospekt, en kunde eller en leverandør du har på besøk.

    Mange bruker sekundene mens kaffekoppen fylles til en vennlig «meet and greet», men dersom du er godt forberedt kan du bruke denne muligheten til å banke inn ditt budskap eller verdiforslag allerede før selve møtet starter.

    Idet du går inn i et møterom skapes det visse forventninger. Det er en grunn til at dere møtes, dere har en agenda dere skal følge og det hele skjer i formelle rammer. Ved kaffemaskinen er stemningen mer avslappet, og du kan tjuvstarte møtet på en uformell møte ved å si: «Jeg er glad for at du her. Jeg vil gjerne fortelle deg om min målsetting!»

    Husk å ha en lettbeint og løssluppen tone. Du skal ikke selge noe her og nå – fortell heller en historie som gir kunden eller leverandøren en verdi.

    For oss i v:aroma, som har som mål å selge nettopp kaffeløsninger, kan en slik samtale for eksempel begynne på følgende måte:

    «Jeg tok en kaffe med en kunde her om dagen. Akkurat som deg hadde han behov for en ny enkoppsautomat på kontoret, og vi kom frem til at Ferskbrygg-modellen var perfekt for ham. Jeg gleder meg til å finne den perfekte kaffemaskinen for deg også!»

    Investerer du i en kaffemaskin vil kostnaden på sikt jevne seg ut i på grunn av mindre svinn. Med en enkoppsautomat vil den eneste kaffen som går til spille være det folk ikke drikker opp i koppen – vi kan dessverre ikke anbefale å ilegge ansatte påbud om å drikke opp kafferester.

     

    karrierestigen

    Et velfungerende selskap er et interessesamfunn der en rekke dyktige ansatte kjemper om å få gjennomslag for sine ideer. Spørsmålet er bare hvordan du skal få ledelsen til å vie oppmerksomheten sin til nettopp deg.

    Se for deg at du har kommet opp med en god idé, du har sendt flere mailer til produkstsjef, prosjektleder eller markedsansvarlig i selskapet uten å få svar, og prosjektet står og stamper. 

    Da er tiden inne for å hente frem kaffemaskinpitchen.

    Vent til sjefen din ser sitt snitt i å fylle koppen, og innled en samtale ved for eksempel å si: «Jeg vet ikke om du har sendt mailen jeg sendte deg? Jeg har en idé om hvordan vi kan effektivisere de første leddene i salgsprosessen vår, og jeg vil gjerne vise deg forslaget mitt.»

    Med kaffekoppen i hånda vil nok sjefen være langt mer tilbøyelig til å høre på det du har å komme med. 

    SNIKDATEN

    Er det noen på kontoret du ønsker å bli bedre kjent med?

    En god kaffemaskinpitch trenger ikke nødvendigvis være «strictly business», teknikken fungerer like godt for å få kontakt med en kollega – enten det er én du tror du kan arbeide godt sammen med, eller bare rett og slett kan ha mye til felles med også utenfor kontorets vegger.

    Benytt muligheten til å introdusere deg selv, slå av en hyggelig prat og del en latter eller to. Etter et par «snikdater» ved kaffemaskinen skal du ikke se bort ifra at du har fått deg en ny venn på kontoret.

    Les ogsåDen store oversikten over nordmenns kaffevaner [2017]

     

    fyll din egen kaffekopp først

    Helt til sist vil vi gi deg et lite tips: Fyll din egen kaffekopp først!

    Det høres kanskje litt egoistisk ut, men ved å sette din egen kopp i maskinen først sørger du for at personen du vil prate med først må vente på at din kopp skal fylles – og deretter sin egen.
    Det betyr at du har doblet tiden du har til å gjøre et minneverdig inntrykk på personen du ønsker å overbevise!

    Har du en knallgod kaffemaskinpitch, men mangler den rette arenaen for å ta den i bruk? Ta kontakt med oss, så finner vi den perfekte kaffeløsningen for deg!

    kaffekopper

    Finn den beste kaffemaskinen til arbeidsplassen din


    Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser. Ta vår kaffemaskintest!

    Merete Skuland Olsen

    KAM i v:aroma med 10 års erfaring i kaffebransjen. Brenner for gode opplevelser og trivsel på arbeidsplassen!

    Merete Skuland Olsen

    coffee-beans.png
    Usikker på hvilken kaffemaskin du bør velge?

    Ta testen og finn den beste kaffemaskinen til din bedrift

    Kaffen på jobb er for mange den viktigste koppen de drikker i hverdagen. Sørg for at de ansatte får god kaffe på jobb hver dag ved å velge en kaffemaskin som tar utgangspunkt i deres behov og preferanser.
    Ta testen her